Sådan blev Visma stolt sponsor for verdens bedste cykelhold

Historien bag sponsoratet

Efter fem inspirerende år som medsponsor af Team Jumbo-Visma, er Visma begejstret for det næste kapitel. Verdens bedste cykelhold fortsætter som Team Visma | Lease a Bike med Visma som stolt første titelsponsor fra 2024.

Det nye kapitel kommer i kølvandet på endnu et bemærkelsesværdigt rekordår for holdet i 2023, hvor de blev det første nogensinde til at vinde de tre Grand Tours: Giro d’Italia, Tour de France og Vuelta a España - alt sammen i samme sæson.

Visma nåede også nye højder med indtræden i Tyskland, Portugal og Island og hidtil usete resultater inden for både medarbejderengagement og kundetilfredshed.

Et vindende samarbejde

Visma har siden 1996 leveret forretningskritisk software med med fokus i begyndelsen på de fire nordiske lande. Men med en række strategiske opkøb begyndte Visma at etablere sig som en multikontinental softwareudbyder, der var højt eftertragtet af både private virksomheder og den offentlige sektor.

En sund base for ekspansion

I dag er Visma en førende udbyder af forretningskritisk cloud software i Europa og Latinamerika. Virksomheden er en samling af selvstændige softwareselskaber med egen kultur og forretningsdrift støttet af en infrastruktur af verdensklasse kompetencer i Visma.

I takt med at en virksomhed ekspanderer, er det vigtigt at øge synligheden og kendskabet til brandet, og sponsoratet var en fantastisk mulighed for at gøre netop det. Cykelholdet og Visma deler værdier som teamwork, dedikation og hårdt arbejde - elementer der samlet har bragt virksomheden til, hvor den er i dag.

Forenede kræfter

Vismas interesse i at sponsorere cykelholdet blev vakt, da Lotto besluttede at trække sig som titelsponsor ved udgangen af 2018. Vismas daværende administrerende direktør, Øystein Moan, tog et møde med daværende titelsponsor Jumbos topledelse, hvilket satte gang i Vismas beslutning om at blive titelsponsor sammen med Jumbo.

Rationalet var enkelt: cykling er ikke kun en af de mest populære sportsgrene globalt, men den deler også mange paralleller med erhvervslivet - samarbejde, innovation og drivkraft, for at nævne nogle få.

Efter at have mødt CEO for daværende Team Jumbo-Visma, Richard Plugge, blev Visma straks imponeret over den organisation, han havde bygget op. De opererer med meget stærke forretningsprincipper og har en fantastisk kombination af struktur og individuel autonomi. De får de bedste resultater ud af tilgængelige ressourcer og samarbejder ekstremt godt som en organisation. Holdets mål var at blive verdens bedste landevejscykelhold og vinde Tour de France. Det var noget, Visma kunne bakke op om.

Fra begyndelsen blev begge parter enige om at udnytte deres styrker. Udover kapital ville Visma levere kritisk software og forretningsekspertise, så holdet kunne fokusere på at præstere på højeste niveau. Og således blev Team Jumbo-Visma sponsoratet født og er siden 2024-sæsonen fortsat med Visma som førstetitelsponsor under navnet Team Visma | Lease a Bike.

Vindermentalitet fra første dag

Cykelholdet gjorde brug af Vismas softwareløsninger fra meget tidligt i partnerskabet. Software til regnskabs- og finansprocesser, dataanalyse, HR-operationer, lead management og kontraktunderskrivelse leveres således i dag af Visma. Det betyder, at holdets administration med Vismas både økonomiske og teknologiske støtte kan dedikere sig til at drive og udvikle holdet sportsligt.

Talentudvikling

I 2019 udvidede Visma og daværende medsponsor Jumbo deres sponsorat ved at støtte holdets talentakademi, et initiativ til at forbinde unge med cykelsporten. Med fedme på fremmarch over hele verden, promoverer programmet fordelene ved fysisk aktivitet, samtidig med at det giver fremtidige cykelstjerner en mulighed for at udvikle sig.

Visma støtter også talentakademiet, nu kaldet Team Visma | Lease a Bike Development Team, i deres arbejde med at træne og udvikle cykeltalenter til professionelle. Rytterne deltager i både nationale og internationale løb ledsaget af personale fra det professionelle hold.

Kvindehold

I 2020 etablerede holdet deres første kvindehold nogensinde, som Visma helhjertet støtter.At støtte oprettelsen af kvindeholdet var en meget let beslutning for Visma. Det er vigtigt, at kvinder har de samme muligheder som mænd. At kvinder har deres eget hold, og kan opretholde deres karriere økonomisk, og inspirere unge kvinder til at gøre det samme er i høj grad i overensstemmelse med Vismas værdier.

Ligesom herreholdet vil Team Visma | Lease a Bike kvinderne stolt konkurrere i 2024.

Forbedring af ernæring

Over tid har Visma fundet nye måder at støtte holdet med teknisk know-how. Et spændende projekt, der blev lanceret i 2019, involverede brugen af AI til at hjælpe holdet med at beslutte, hvad, hvornår og hvor meget mad hver rytter skulle indtage. De startede med en nøjagtighed på 50 % i deres ernæringsforudsigelser. Efter implementeringen af Vismas AI-løsning nåede de over 80 %. Det var en kæmpe sejr for holdet at bruge dataindsigt til at eliminere gætterier og forbedre rytterens præstationer. Holdet har siden da brugt Vismas løsning til at optimere deres ernæring i alle løb.

Den næste topmekaniker

I 2022 havde holdet brug for hjælp til at finde dygtige mekanikere, der kunne klare udfordringen på højeste niveau under løb som Tour de France. Visma arbejder bag kulisserne for deres kunder ligesom mekanikere gør.

Så Visma støttede holdet med en førsteklasses rekrutteringskampagne, hvor kandidater konkurrerede om en etårig kontrakt med holdet. Visma finansierede kampagnen fuldt ud, og selvfølgelig blev rekrutteringen håndteret af Vismas software. Vinderen af konkurrencen er stadig på holdet i dag og arbejder i marken under vigtige løb.

Sæsonen 2023 - et banebrydende år

Baseret på et fantastisk 2022, hvor holdet vandt Tour de France, satte de en sejr i alle tre Grand Tour-løb som deres mål for 2023. Og her må man sige, at de leverede varen.

Det startede med Primož Roglič hårdt tilkæmpede sejr i Giro d'Italia, fortsatte med Jonas Vingegaards dominerende præstation i Tour de France og kulminerede på spektakulær vis med Sepp Kuss, der trodsede alle odds og vandt Vuelta a España.

På den sidste dag ved la Vuelta løftede Kuss armene mod himlen, flankeret af Vingegaard på andenpladsen og Roglič på tredjepladsen for den første triple podieplacering nogensinde. Disse sejre var kulminationen af mange års hårdt arbejde. Den omhyggelige løbsstrategi, rytterudviklingen, den strømlinede administration, dataindsigten, samarbejdet og partnerskaberne. Og den grundige forberedelse og dedikation fortsætter med at bære frugt.

Den omfattende tv- og mediedækning sendte Visma-brandet ind i millioner af hjem rundt om i verden. Vismas hjemmesider oplevede også en stigning i besøgende og engagement under Tour de France. Vismas corporate "Om os"-side modtog 169 % flere besøgende end normalt den måned, med en læsetid op til 6 minutter, hvilket er langt over gennemsnittet. Derudover registrerede sponsoratsiden på Vismas danske hjemmeside en stigning i besøgende, der var 4.578 % højere end normalt for måneden.

I alt afsluttede World Tour-holdet året med 69 sejre, mens kvindeholdet havde 9 sejre, og udviklingsholdet rundede af med 10 sejre. I løbet af 184 løbsdage stod mændene på podiet 127 gange!

Uendelige brandingmuligheder

Gennem deres rejse som titelsponsor for holdet har Visma vist, at mulighederne er uendelige, når det kommer til branding - og fremtiden for Team Visma | Lease a Bike er endnu lysere.

Visma ønsker at være den førende europæiske cloud-softwarevirksomhed. At opkøbe fantastiske virksomheder er én måde at gøre det på, og at være førstetitelsponsor for verdens bedste cykelhold er endnu en fordel i værktøjskassen.

Der er også mange fordele internt. At arbejde i den virksomhed, der sponsorerer verdens bedste cykelhold, er en kæmpe kilde til stolthed for mange mennesker. Og det giver Visma en mulighed for at aktivere og engagere medarbejdere på nye måder.

Holder hjulene i gang

Som førstetitelsponsor for Team Visma | Lease a Bike ser Visma frem til at udnytte alle de muligheder, det fornyede sponsorat vil bringe.

Global brandbevidsthed, der understøtter international ekspansion. Intern aktivering og stolthed. Lokale marketing- og brandingmuligheder. Og meget mere.

Det kommende år vil blive ekstremt spændende med Vismas fortsatte ekspansion i Europa. Virksomheden vil fortsat fokusere på at øge kendskabet til Visma-brandet og lede efter nye måder at hjælpe holdet med forretningsekspertise og software.

Drag