Article
Mød stifteren Martin Thorborg
14/1/25
Visma Life, Forretningsindsigt
Article
Mød stifteren Martin Thorborg
Visma Life, Forretningsindsigt
January 14, 2025
Article
Mød stifteren Martin Thorborg
Visma Life, Forretningsindsigt
January 14, 2025
I begyndelsen af sin karriere havde Martin en vision: at automatisere regnskabsprocesser og gøre dem så brugervenlige som muligt. ”Mit mål var: Kan vi lave en løsning, hvor iværksættere kan styre deres egen økonomi, have føling med firmaet – og samtidig undgå to ugers kurser for at følge med i ny lovgivning?”
Dengang fandtes der ikke bogføringssystemer, der kunne klare det hele i én pakke. De løsninger, der kom tæt på, krævede stadig, at brugerne havde styr på bogføring, moms og hele lovgivningen.
Men det ændrede sig, da Martin i begyndelsen af 2010’erne mødte David Andersen og Anders Hørsted.
Et møde mellem ligesindede
Tilbage i 2010 var David og Anders to freelancere, som savnede et regnskabssystem, der gjorde det nemt at holde styr på økonomien – især for folk uden regnskabserfaring. De oprettede Kassekladde.dk for at finde en løsning på netop dette problem.
Samtidig arbejdede Martin og hans team på Amino.dk – Danmarks største iværksætterportal – på samme problem. Markedets løsninger var tiltænkt revisorer og bogholdere, og det krævede både tid og penge, som små og mellemstore virksomheder ofte ikke havde.
Da de besluttede at samle kræfterne, blev Dinero skabt. Et bevis på det gamle ordsprog, at “nød lærer nøgen kvinde at spinde”.
At gøre regnskab nemt og forståeligt for alle
Som mange andre startups tog Martin og hans team noget, der traditionelt blev betragtet som kedeligt og svært, og gjorde det til et værktøj, som folk faktisk har lyst til (og kan finde ud af) at bruge. ”Vi fjerner simpelthen de mange trin i bogføringen, minimerer fejl og giver dig et lækkert dashboard, så du faktisk kan se, hvad der foregår,” forklarer han. “Hvis Apple skulle lave et regnskabssystem, ville det være Dinero.”
Efter kun to år brugte mere end 25.000 virksomheder Dinero-platformen, og i november 2016 blev Dinero en del af Visma.
En del af Visma-familien – uden at gå på kompromis med sig selv
Da Dinero blev købt af Visma, frygtede mange, at startup-kulturen ville gå tabt. Men Martin havde andre planer. “Da vi solgte Dinero til Visma, fik jeg at vide, at vi ikke længere måtte købe MacBooks. Men jeg lod, som om jeg ikke hørte det, og købte MacBooks til alle,” fortæller han. Men dette var ikke bare et oprør – det var et signal om, at Dinero skulle forblive tro mod sin egen kultur og værdier. Det har også været med til at præge Visma’s opkøbsstrategi.
”De ændrede strategien – ikke kun på grund af os, men også på grund af os – til det, vi har i dag. Visma køber gode virksomheder med gode folk for at styrke dem, ikke ændre dem.”
“Visma gik ikke, som mange andre firmaer ville have gjort, ind og ødelagde det hele. De gav os plads til at fortsætte som os selv,” siger Martin. Opkøbet har givet Dinero adgang til Vismas store netværk og ressourcer uden at miste sin identitet. “Visma har virkelig favnet forskellene – de forskellige kulturer, kompetencer, brands og regioner – uden at kvæle dem, men i stedet støtte dem på rejsen,” tilføjer han.
En stor årsag til, at denne overgang er gået så godt, er, at han og Dinero-teamet er omgivet af ligesindede mennesker i Visma, alle drevet af samme ambition: at skabe et produkt, der kan revolutionere regnskabsverdenen. ”Jeg har mødt næsten 200 Visma-direktører, og jeg har ikke mødt én idiot endnu. Alle har været hjælpsomme, inspirerende og kloge mennesker,” siger han og fremhæver styrken ved det netværk, Visma tilbyder.
Martins råd til unge iværksættere: “Start fra bunden og tag dig tid”
En af de ting, der adskiller Martin – og som har hjulpet både ham og hans virksomhed til succes – er hans tilgang til iværksætteri. “Når du ikke har penge, tænker du smartere,” siger han. Denne tro på at starte uden kapital førte til ægte innovation i Dinero. “Det er, når du er fattig, sidder i kælderen, og alt er lidt hårdt: der er du mest kreativ,” tilføjer han. Denne opfindsomhed mangler større konkurrenter ofte, da de er mere tilbøjelige til at løse problemer med penge.
Et andet råd til unge iværksættere? Vent så længe som muligt. “At tage sig tid er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Mange vil sikkert sige, at din idé vil tage lang tid at udvikle og få op at stå, og mit svar er altid: ‘Og hvad så?'”
“Fokuser på det, du laver. Tænk ikke for meget på konkurrenterne. Og arbejd røven ud af bukserne.”
En lys fremtid med automatisering
Fremadrettet er Martin virkelig begejstret for Dineros potentiale til at revolutionere regnskabsoplevelsen. “Vi er i gang med at automatisere alting,” siger han, med målet om at automatisere 80-90 % af tjenesten inden for de næste to år. Ud over det sigter virksomheden mod at udnytte sin store datamængde til at tilbyde kunderne realtidsindsigter om deres forretning. “Vi vil også bruge alle de data til faktisk at gøre dig til en bedre forretningsperson.”
Denne artikel blev først publiceret på visma.com.